onsdag 28 juli 2010

Jag gillar att återanvända saker....

En månad sedan när jag sorterade mina pysselprylar och skulle flytta in allt i mitt "nya" rum så hittade jag en låda full av kossor, kaniner och katter. En del färdiga och en del i delar.
Jag hade mani på att sy kossor när Ida och Kim var små. Jag fyllde hela mitt syrum med dem.
Till slut så var jag tvungen att ställa mig på Hantverksmarknader samt att en del fick säljas i en bekants affär. En hel del häxor har jag också sytt. Ska leta fram någon så ni får se.
Kropparna sydde jag av gamla lakan som doppades i te. Ansiktena har jag målat med vanlig hobbyfärg. Många, många gamla lakan med virkad spets har fått bli till byxor. På den tiden kunde man köpa lakan med spets för 5 kronor, nu kostar de ju närmare 200:-/st.
Kanske jag får ett ryck och gör färdigt de små liven någon gång.....


Jag har gjort dem i massor av storlekar, här är några små. De stora har jag inte hittat ännu.

Mycket kockar har jag sytt.... kanske för att jag e kock....

Stackarna som ligger här i lådan utan kläder.
Här kan man se hur byxorna av spets lakanen ser ut.

Jag är en riktig skrotsamlare. För av det mesta gamla saker kan man ju faktiskt göra något nytt. Som mitt Tomtehus tex. Det mesta har jag samlat ihop på jobbet.....
Lite bättre har jag blivit de sista åren, nu samlar jag mest på gamla möbler.... lite större än smått skräp kanske... men så roligt.

7 kommentarer:

Cc sa...

Så fina, ser att du har många talanger. Men visst sparar man på allt, det kan ju komma till anv någon gång, är lika dan själv. Skall bli spännande att se vad du gör för smycken med de gamla klock grejerna. Kram

LantlivsAnette sa...

Nämen alltså..du är ju fenomenal !! Har aldrig stött på en sååå kreativ person som du..ojj..ojj så fina saker du gör..
Hoppas att ni hittade någon present till svärmor..annars så har ju du såå fina smycken som du har gjort, som ni kan ge..
Ha nu en toppen dag vännen..
Jag sitter här vid datorn, och karln min spikar upp pärlsponten nu i köket, på väggarna !! Jiippiieee..älskar att höra spikpistolen och sågen..fniss...
Sen blir det att greppa penseln för mig..allt ska ju målas också, men det är man ju van vid, eller hur ??
Kraaam Anette

Viola sa...

DU är ju otrolig..vilka raringar som bara liger oc väntar å ett nytt hem...här har du ju en ekorre till, samlar på det mesta tycker jag, idag en går dag...men det är butiksjobb som gäller, ha en fin dag, kramen

Anki sa...

Aydan, du är ju bara för härlig...finns det nåt du inte kan?! Härligt!

Ha en mysig helg!
Muu & kram!

Livet på Berget sa...

Men vilka sötisar du har där i lådan. Att samla är kul man vet ju inte riktigt varför man samlar på vissa saker men så är det bara. Ha de gott!
Kram
/Sara

Hannis sa...

Snacka om mångsysslare!
Smycken och allt annat pyssel.
Vad söta dom är!
Måste vara pillrigt att sy dom.

Jag är samlare i perioder, får dille på vissa saker sen byter jag=))

Kram Hannis

Fruädel sa...

Hej söta vän!
Jag har givetvis haft fullt upp hela sommaren med husbygge, den strida strömmen av besök till långt in på natten och allt annat som hör sommaren till. Det har helt enkelt inte funnits tid över till bloggandet men nu jäklar sätter jag igång igen :-) Men va spännande med de nya smyckena och vilka fantastiska dockor!!!!! Du är verkligen begåvad, vet att jag sagt det för men du upphör aldrig att förvåna! Kram på dig!


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails