söndag 12 april 2009

En liten rundtur

I dag tänkte jag visa er runt i vårat lilla "ruckelhus". Det kommer att bli så roligt att sätta fart där inne. De flesta tycker nog att det bästa vore att elda upp det. Men det är brottsligt tycker jag. Det finns inte så många hus från 1850 häromkring och de få som finns måste man ta vara på. Och det är precis vad vi ska göra. När man går in så måste man se med andra ögon, möjligheternas ögon och det kanske inte är så lätt för alla men det var det jag gjorde när vi var här och tittade. Efter 1 sekund så visste jag precis hur det kommer att se ut när vi är färdiga. Det mest underbara lilla hus som har skådats.

Så här gulligt ser det ut utifrån, men när man kommer in får man sig en shock.
Det här är köket.
Vedspis med bakugn.
Det här är rummet innanför köket.


Inte så fint tak, men det har nog varit jättefint. Pappspänt tak målat med limfärg.En till vedspis i det andra rummet nere.
Hoppsan, lite trasigt.

Det här är ett litet förråd, innan rum nr 2 . Här står det fina gamla fönster. Det här ska bli badrum.Gamla skidor hittade vi där uppe.
En underbar dörr.

Hallen och trappan upp.Så här ser det ut när man kommer upp. Lite läskigt att gå där eftersom vi inte vet hur ruttna plankorna är.
Rum nr 2 uppe.
Även här finns en vedspis.
Om släktingarna från Rättvik läser och ser de här bilderna så kommer de nog aldrig på besök. Fast vi behöver nog lite hjälp av en murarmästare(=Mats) kan jag tro för det finns nog inte en enda tegelsten i hela skorstenen som sitter fast.

4 kommentarer:

torparhuldas blogg sa...

Underbart! Jag kan gott tänka mig att bo där, vilka möjligheter!

Himlarum sa...

Hej Aydan!
Tusen tack för alla dina kommentarer hos mig!!! Värmer jättemycket!

Jovisst - huset ser ju lite ruffigt ut invändigt men man måste se det med SJÄLEN! Men även ÖGONEN kan se att det kommer att bli helt underbart fint där en dag! Allt som krävs är tid, tålamod, kunskap och glädje! Och lite material...

Hoppas påsken varit fin och att även annandagen blir toppen!

Stor kram!
Anbn-Helen

lantromantik sa...

wow det kommer att bli fint!
vi håller på med vårt ruckelhus, och är nästa färdiga med det stora ruckelhuset vårt:)

Mvh jhoberg

Östervik9 sa...

Vilket jobb ni har gjort med huset, vi var också på visningen och hade funderingar på att köpa det, men min sambo vägrade :)
Det är så himla roligt att kika in på din blogg och föja eran renovering och ditt målande. Själva så hittade vi vår drömgård i "smålan" /Camilla


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails