lördag 31 oktober 2009

Hund och Katt....

Om du inte orkar så läs inte det här inlägget för det blev nog lite långt och inte så intressant kanske
Det blev inte riktigt som jag tänkt mig när vi skaffade de 2 katterna i somras. Men det är väl mitt fel antar jag.
Jag hade tänkt mig att de skulle få bo inne 1 vecka och vänja sig. Sedan skulle de strosa omkring på gården med Sune. Sune fick vi med på köpet förra året och han är uppvuxen med Ronja i stallet. De som hade sina hästar här innan vi köpte gården hade ingen möjlighet att ta med sig katterna när de fick flytta sina hästar. Ronja var den goaste och tamaste katten jag någonsin träffat och plötsligt den 14:e juli så var hon borta. Spårlöst försvunnen... Saken är den att det har härjat en kattnappare i Bålsta sista året. En sjuk människa som plockar upp katter och åker flera mil för att sedan släppa ut dem. Det finns personer som vid 3 tillfällen sett en människa släppa ut ca:5 katter ur en bil. Därför har jag inte gett upp hoppet om att Ronja lever. Kanske.. Kanske den sjuka idioten svängt upp här och öppnat bildörren, det var det enda som behövdes för att Ronja skulle hoppa in. Men vi har tänt ett ljus för ronja i dag för säkerhets skull....
Nu till problemet, katterna som vi skaffade som sällskap till Sune....
Vi lät katterna bo på övervåningen i början och varje gång Alexi visar sig så vill de inte gå ned. Jag har tänkt att det ordnar sig... men det har det inte gjort eftersom ingen i familjen engagerar sig i att få ut katterna. De tycker att det är OK.. att de vräker sig i soffan och tittar på TV med dem. Jag som är allergisk mot katter får hålla mig i från soffan. Jag har tittat på TV 1 gång sedan i juli... KUL... Nu önskar jag mig en TV i julklapp som jag kan ha i sovrummet.
Nu har vi i alla fall byggt in vår entré så att kaninerna och Sune kan bo bra i vinter. Jag är allergisk mot alla pälsdjur tyvärr... men det är bara till att bita ihop eftersom jag gillar djur med päls. Pudlar går bra eftersom de inte fäller päls. Alexi är det värre med men jag älskar stora hundar och har en astma spray i lådan i fall jag råkar få för lite luft. Lite får man ju tåla..

Nu i kväll blev jag lite rastlös. Har väl gjort för lite de 2 sista dagarna antar jag.. Nu jäklar tänkte jag och gick raskt upp och sög tag i en katt... Det blev Ianto. Stängde in mig i köket med honom. Alexi var ute. Här ska vänjas katter tyckte jag... Jag vill ha tillbaks min SOFFA...

Aha.. det här går ju bra... Middagsrester...
Nackdelen med katter, de tror de får vara överallt... och verkar inte fatta vad man säger....
Jag tror inte mina ögon!!!!! Han äter ur stekpannan!!!!
Ingen av våra hundar hade fått göra det.
Han tyckte om det också.....
Han tittade på mig och undrade vad jag sa... Han kanske inte fattar hundspråk!!!
Jag vet inte hur man säger FY till katter....
Han blev mätt och gick vidare....
AHA..... vad är det här???
Jo... Det är parmesanost sa jag... Självklart så åt han det också!!!!!!
Mina hundar har aldrig hoppat upp på bänken och ätit mitt framför mina ögon när jag sagt åt dem.


Jaha... Nu blev han törstig ... Konstigt ställe.. massor med disk...Jaha.. Mattes ramar till armbanden ligger här...
Lite mer parmesanost... MUMS...
Bubblor??? Det dricker jag inte.. blöter bara tassarna i det...

SHIT!!!! Vem släppte in henne???


Alexi blev stött.. Hon får ju aldrig härja runt i diskhon utan att bli utskälld av mig.Här lade hon sig och stirrade....

Efter 10 minuter hade katten diskat färdigt och flög ned och gömde sig under köksön.
Alexi undrade vad sjutton katten gömde sig för.. Sune gillar henne men de små hatar henne.
Sune hatar pudlarna och pudlarna hatar Sune...
Katten flög ut i hallen och till trappan, men stannade vid grinden. Alexi fick "smaka" lite på honom men blev för ivrig..
Nääää.. Kom igen.. jag e inte färdig med dig.. stanna sa hon..
Den lilla smakbiten hon fick verkade ju smaka bra..
Tråkig katt.. Feg katt... Skyddar sig bakom grinden
med de 2 pudlarna.... Jätte fegt...
Här sitter Ianto och jag tror han tyckte att det var roligt med Alexi.
Så i morgon tänker jag bära ut dem i en väska ut på gården och se vad de gör.
Förhoppningsvis sticker de inte så långt...

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Inte är det lätt at få pli på katter. Hos oss är katterna och hundarna sams. Men jag har också kommit på katterna på köksbänkar när de tror att man inte ser dem.
Nu önskar jag dej en fortsatt lugn och skön helg.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Unknown sa...

*asg*

Vad de är gulliga de små pälsliven. ;-)

Ha en fortsatt mysig helg!
Maria/Javabönan


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails