onsdag 6 maj 2009

Polen-Krakow

Förra veckan var jag på skolresa med Idas klass. Vi var i Krakow och besökte Auswitch, Birkenau och en saltgruva bla. Det var jätte intressant. Man kan inte fatta att människor kan vara så grymma och sjuka som har behandlat folk på det sättet. Helt ofattbart. Jag visar bara några bilder av de flera hundra som jag tagit, har inte hunnit titta igenom alla ännu.
Jag hann gå in i några affärer i allafall under veckan. Några fina handdukskrokar fick följa med hem.
Jättefina, lite rostiga.

Till badrummet.
Köket.Bilden blev inte så bra, fick inte med hela texten. "Arbete ger frihet". Man kan ju undra vad som menas med det. Inte sjutton gällde det alla stackars judar som arbetade iallafall.


Mycket taggtråd fanns det. Vi var inne i många längor och det var en konstig känsla att se allt som tyskarna sparat och dokumenterat. Allt från hår,borstar, skor,kläder och resväskor.Här är fönstrena igenspikade så att kvinnorna inte skulle se när folk blev ihjäl skjutna. De sköt människor i början men det blev för dyrt så de övergick till gasning istället. Sjukt... sjukt... sjukt...

Gaskammare nr. 1. Läskigt var det här inne, man blev väldigt illa berörd. Rivmärken på väggarna och hålen i taket som de hällde ned gasen genom. Sjukt... sjukt...
Birkenau. Hit kom alla stackarna med tåget. In genom grinden och avslängda på perrongen. Här var vi för kort tid tycker jag. Det fanns mycket mer att se.


Inga kommentarer:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails