måndag 9 februari 2009

Måla köksgolv med linoljefärg

Så här såg köket ut innan vi rev allt, tänk vad fort man glömmer. Vi som hade tänkt vänta med det. Jag tänkte bara måla köksluckorna och golvet och fixa lite smått. Men som vanligt när Micke åkt till jobbet passade jag på att börja rota och plocka loss lite prylar. Lina och jag bar ut alla luckor, lådor och allt vi kunde få loss. Det är så man gör för att få något renoverat och grejat. Man slår sönder och bär ut sakerna, i det här fallet delar av köket.
Nu blev det ju en ganska dyr historia men det ångrar jag inte nu. Jag tror inte att Micke blev så jätteglad när han såg "berget" utanför. Men han har vant sig vid det tror jag. Det här var inte första gången och säkert inte sista heller som han kom hem till ett påbörjat projekt som han måste avsluta. Jag är bra på att riva och ställa till det och att måla, men snickra det kan jag inte så bra.


Så här gick det till när köksgolvet skulle målas. Och "självklart" så måste jag ju välja det krångligaste sättet.
Gammalt hus= Göra som de gjorde förr = Måla med linoljefärg. Hade jag valt en vanlig "modern färg" så hade det blivit 1000 gånger lättare och säkert finare. Men nu är det målat 6 gånger med linoljefärg(2 lager grått 4 vitt) och skulle nog behövas 1 gång till. Fördelen med linoljefärg är att den låter träet andas, flagnar inte och slits väldigt fint, så om vi får barnbarns barn någon gång så kommer de säket att tycka att golvet är otroligt charmigt.

Golvet innan slipning. Här skymtar man lite av väggstockarna. När vi kommit så långt upptäckte vi ruttna stockar i hörnet högst upp. Då låste vi dörren och åkte hem. Det kändes inte roligt. Jag trodde att hela huset skulle rasa i hop.

Golvet nyslipat.
Det är tur att vi har en sådan duktig 7-åring som är proffs på att kvistlacka.
En liten, liten del av det jag köpt från kulturhantverkarna.

Första lagret med den "fina" ljusgråa färgen.
På bild ser den OK ut men i verkligheten var den för ljusblå.
Jag bestämde mig för vitt golv i stället. Här hjälper Micke mig även fast han hatar att måla.
Tyvärr så blev golvet förstört när vi monterade köket och allt sådant. Nu gjorde jag det största mistaget. Tog koncentrerad såpa på en trasa och gnuggade rent golvet. Men i bland är man trött och glömmer bort att såpa löser färg. Resultatet blev en katastrof. Tur att jag älskar att måla.
Här har jag målat 6:e gången. Nu tänker jag vänta till sommaren och se vad som händer med färgen.

Inga kommentarer:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails