onsdag 11 februari 2009

Gammalt skrivbord

Nu har jag börjat måla skrivbordet. Ena lådan hade svällt så den satt fast stenhårt. Jag gjorde inga "luslagningar" på bordskivan. När man "lusar" så lägger man i en fanér bit där det har lossnat. Nu tyckte jag att det inte behövdes. Hade det varit 5 år sedan när jag gick Möbelrestaureringslinjen så hade jag tyckt att det hade varit ett måste.

Så här såg det ut innan. Den ska målas med linoljefärg även den från kulturhantverkarna.

Det är lite annorlunda att måla med linoljefärg. Först målar man ut färgen längs med träriktningen. Man trycker ut färgen. Och penseln ska helst vara rund och hård.

Sedan målar man tvärsöver. Det gäller att arbeta in färgen ordentligt.
Och åter igen målar man längst med träriktningen.
Till slut använder man sig av en fördrivare. Här använder jag mig av en jättebra som är av grävlinghår och är en Gnesta pensel. Den köpte jag när jag gick på möbelrestaureringslinjen och den är superbra.
Jag passade på att måla pallen när jag ändå var i gång med penseln. 2 lager till så är de nog klara.


Inga kommentarer:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails