onsdag 8 oktober 2008

Den 8:e Oktober

Medan vattnet spolades i 40 minuter för att kunna ta nya vattenprover kvistlackade jag trappan. Den ska bli vit. Linoljefärg där med som allt annat.
Det luktar bara såpa och linolja i huset nu. Inte i pannrummet förstås.
När jag kom tillbaka för att måla golvet fick jag besök av ett stort jätte monster.
Det var det största svin jag sett. Den blev inte ens rädd när jag öppnade fönstret och bad den försvinna. Nu börjar jag bli riktigt trött på att vara Grisbonde, det var inte därför vi köpte det här huset. Det är något som inte stämmer, grisarna ska bara komma fram i skymningen, så står det i böcker i alla fall.

Golvet ska bli ljusgrått. Även här linoljefärg. I hinken är färgen perfekt men inte när jag målat en bit. Den ser ljusblå ut. Kanske blir det bättre när man målat 3ggr. och det torkat. Annars får jag väl skaffa en annan färg. Handleden sa upp sig efter ett tag så golvet får vänta tills i morgon. Att måla med linolja är svårare än med lackfärg. Det tar dubbelt så lång tid eftersom man ska måla först längst med träets riktning och sedan tvärsöver och slutligen stryka ut den igen. Det gäller att trycka in färgen i träet och måla riktigt tunt annars torkar den aldrig och blir inte lika tålig. Linoljefärg flagnar inte bort som de moderna färgerna den slits ned naturligt och vackert. Det är bara i mörka utrymmen som den gulnar.
Hade vi bott här redan så skulle det ha blivit svårt att måla med linolja. Dels pga torktiden och lukten. Det finns terpentin i färgen. I morgon är det redan torsdag och jag ligger 1 vecka efter i min tidsplan. Det blir till att jobba hårt imorgon. Hoppas att Micke hinner komma hem från jobbet imorgon. Han är i Valdermarsvik och skarvar sjökablar. Säkert lika jobbigt som att måla tak.


1 kommentar:

Anonym sa...

I den trappan hade vi ett tjockt rep hängande från ovanvåningen så man kunde gå en bit upp i trappan och sedan svinga sig ner som en lian-gunga. Min bror föddes i rummet innanför på första våningen. :)


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails