tisdag 21 juni 2011

Inget roligt alls.....

Allt jobb vi gjorde med husmålningen förra året gjorde vi i onödan.... den eländiga Falu rödfärgen började redan "lossna" efter någon månad. Jag har gjort ett noga förarbete. Borstat som en galning, haft rätt konsistens på färgen och målat så tunt som man ska... men ändå är det något som inte stämmer. Därför blev det ingen uteplats förra året som vi tänkt för jag blev så förbannad på väggarna och la ner alla utomhusprojekt... har inte lyft ett finger ute helt enkelt. Tappade verkligen sugen. Flera veckors slit i onödan.

I går gick jag ut och började borsta,skrapa och spola för att se hur mycket färg jag kan få bort. Har försökt läsa hur man bäst gör.. Jag gillar verkligen falu rödfärg men har bestämt mig för att vi nog målar om huset med Demidekk istället. 16 år sedan målades Gästis huvudbyggnad om med den färgen och den ser nymålad ut än idag... Det blir dyrt men vi får väl ta 1 sida i taget. Jag som tyckte att det skulle vara så behändigt med rödfärg. Enkelt, billigt och fint... Gaveln ser helt OK ut, men där är plankorna utbytta någon gång (tror 70-talet eller nåt). Riktigt, riktigt irriterande... men jag brukar resonera att alltid lär man sig något "av sina misstag" och massor av motion blev det i alla fall medan vi höll på och mer motion blir det när jag ska skura bort färg och måla igen.... En del säger att man inte kan måla över rödfärg och en del säger att det kan gå men är tveksamma. Bålsta Gästgivaregård gick och nu får vi se om Gammelbålsta Gård fungerar. Det visar sig väl med tiden och då lär jag mig något nytt då med....

En riktigt sorglig syn. Jag som var så glad åt de fina väggarna.
Så deprimerande.... Nu finns ingen återvändo eftersom jag börjat ta bort färgen så bra som det går.... för gruslasset till blivande uteplatsen kom i morse och jag har förbjudit Micke att göra den klar innan väggarna är fixade. Gruset är väl OK men inte trallen.
Målat med demidekk över rödfärg för 16-17 år sedan och ser näst intill nymålat ut...
Jag är faktiskt ledig den här veckan... Muskelinflammation i vänstra armen har jag men ska nog lyckas skrubba bort färg med den högra. Ha en riktigt härlig vecka! KRAM
(Sitter och funderar.. kanske jag kan tvätta huset ordentligt och måla med falu rödfärg igen... )

2 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Halloj min vän !! Men ojj..ojj vad är det jag hör..håller inte falurödfärgen..har du pratat med dom i färgbutiken ?? Falu färgen har vi, och den är ju så rackarns bra o billig, vi behöver aldrig mera skarapa huset då det ska målas om, bara borsta lite..
Synd att ta bort den..men, men..
Ha det gott
Kraaam Anette

Gammelbålsta sa...

Hej Anette!
Jo jag pratade med färghandlarn och han trodde jag kanske målat för tjockt, men det vet jag att jag inte gjort. Har verkligen försökt vara så noga jag bra kan. Men har hört flera här omkring och i Dalarna som råkat ut för samma sak. Jag ska fundera ett tag till innan jag målar med annan färg för rödfärg är ju verkligen behändigt. KRAM


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails