torsdag 8 oktober 2009

Får jag presentera Herr Kurator...

Den bäste jag haft.... jag har bara haft en "riktig" kurator en gång i mitt liv, husläkaren skickade mig till en efter att ha sjukskrivit mig i 6 månader först. Det var 6 år sedan .... Då hade jag redan målat massor av möbler till våra hotellrum och insåg att pensel och färg ger mycket mer för mig än vad den kuratorn någonsin skulle ha kunna åstadkomma.
Jag har provat flera "kuratorer". I min värsta depressionsperiod anmälde jag mig till en 1-årig Möbelrestaureringslinje. Den var väldigt bra eftersom jag gillar Antika möbler. Efter det så blev det 1 år Ansiltszonterapi utbildning. Den gick jag för att kunna behandla min son som är Autistisk. Det var verkligen intressant. Efter det blev det Neurologisk Fotzonterapikurs.
Och efter det En Frisk och Skönhetsterapikurs. Chokladspautbildning och gelénaglar också. Jag bestämde mig för att jag skulle läsa Akupunktur. Det tar 3 år så jag började läsa Basmedicinutbildning på Axelsons.... Jag har tentat i 2 steg och skulle precis göra steg 3 när vårat husköp kom i mellan förra året. Ingen Akupunktur blir det.....

Jag har insett att jag är och förblir en simpel kock som jag varit de senaste 21 åren. Och det är väl inte så dumt det heller för jag har ju den bästa kuratorn i världen... Just nu är det en del viktiga beslut som måste tas och då fick jag ta hjälp av min bäste Herr kurator igen.... Snart har jag inte många möbler kvar att måla här hemma... Tur jag samlat på mig i Ladan då...... Efter Julborden då ska jag boka massor med tider med den bäste "herren". Ja.. just ja.. jag kom precis på att jag planerat att operera mina 2 handleder efter jul. Då får jag väl vänta till i vår då... Men jag har ju 1000 andra hobbygrejer som man säkert klarar av då... Smycken tex.... mycket bra terapiarbete måste jag säga. Fast ingenting slår målarfärg tror jag..... Hoppsan nu skrev jag bara massor av ointressanta grejer. Ville bara skriva vad en pensel betyder för mig. Utan penslar och färg blir jag grinig....
och hade säkert suttit på dårhuset om jag inte haft dem..... och alla andra hobbysar så klart...

Det här den senaste Kuratorn. Jag gillar inte honom riktigt. Han är för ny och hård. Jag gillar äldre....
Men, men.. kl 23.00 efter jobbet orkar man inte leta efter sin favorit. Man tar vad man har hård eller mjuk....
Nu menar jag ju faktiskt penslar. Jag såg vad sjukt jag skrivit när jag publicerat inlägget. Man kan ju tro att jag är pervers eller nåt....

9 kommentarer:

Vit som snö sa...

Hihi, gillar heller inte hårda utan föredrar äldre mjuka!
Penslar då;-)
Inte alls ointressant, tvärtom, vad mycket du hunnit med.
Jaa, inte är det lätt att byta bana heller men dina kurser har du ju nytta av även om du förblir i kockyrket. (som jag inte alls ser som simpelt) Att måla är för mej också som terapi, love it!
Jaa, går det skicka så är jag intresserad ännu!!!
Kram Cilla

Sus sa...

....jag trodde först att det va MIG du prata om!!!!!!!
HA-HA-HA-HA!
Men det e ju tvärt om....
Du e min.... kurator slash morsa slash mentor slash chef slash bästis slash idol slash förebild slash psykolog slash spottkopp slash rådgivare slash arbetsgivare slash rådgivare slash stödperson slash språkrör slash ängel slash räddare-i-nöden slash framtida kompanjon(!) slash handledare slash uppfostrare slash läromästare slash instruktör slash vägledare slash ledstång slash pedagog slash guru slash maestro slash instruktör slash informatör slash undervisare.... [nu måste jag lämna lite plats till andras kommentarer.... för jag skulle kunna fortsätta i all evighet å fylla hela bloggen....]

hemma hos lilla mej sa...

Hallo !Gör det tycker blir finast jag vet inte om man ska ha samma bild på baksidan.Gör fritt för du kan ju det.Vad du jobbar och grejar fullt ös medvetslös ?Ha det gott kramizar ~~~~RITA~~~~.

Viola sa...

Haha ...det var riktigt underhållande... härligt att läsa någon som bara skriver av sig...:) tur att du har denna kurator..jag bor oxå i målarburken nu för tiden...en skön avkoppling det är vad det är att få måla, ha en skön helg, kram

Anna-Lena sa...

Hihi... jag tror på din"kurator". Att skapa är avkoppling för själen! En del vandrar många vägar i livet och det tror jag är utvecklande. Ditt inlägg var intressanr att läsa!

Kramar Anna-Lena♥

Birgitta sa...

Det var en riktig rolig läsning hos dej idag och vad du hunnit med mycket. Att vara kock är inte alls tokigt för mat behöver alla. Och din kurator verkar sköta sej bra.
Kramar till dej.
Birgitta

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Här målas det för fulla muggar!!!

Go kväll ♥ Millan

Anki sa...

Hihi, håller med om dom äldre...men min senaste var så gammal så han tappade håret...mindre skoj!!
Härlig läsning!

Kramis Anki

torparhuldas blogg sa...

En simpel kock...Aydan, du är en tusenkonstnärinna, fantastisk kock, fabulös tårtbagare, utomordentlig hantverkare, och alldeles säkert en superfru som får så mycket gjort! Och en god vän är du också! Kram på dig


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails