söndag 19 april 2009

Jag har inget nytt att visa inifrån just nu eftersom vädret är hyfsat och det behöver rensas upp där ute. Jag som tyckte vi hade mycket trädgårdsavfall på jobbet när vi höll på ute under veckan, men det är en droppe i oceanen om man jämför med här hemma.
I går fick Micke sin födelsedagspresent(ca 1 månad för tidigt). En vedklyv, det kunde han behöva tyckte jag eftersom han fällt ett par träd. Fler träd ska fällas snart. Vi har ingenting att elda veden i ännu men det kommer så småning om. En braskamin i öppna spisen och en vedeldad bastu står på önskelistan.
Och så klart till det Turkiska badet som ska bli i stallet i framtiden behövs det mycket ved till.
Jag började rensa upp bakom "lidret" när han klöv. Där fanns det hur mycket krossat glas som helst. Inte så kul när katter och hundar springer runt där.
Sedan var det bara till att fortsätta att kratta löv och kvistar.
Det kommer att bli en stor majbrasa. Synd att Ida och jag missar den eftersom vi är i Polen på skolresa då. Vi får hoppas att vår gård står kvar när vi kommer hem.

Han är duktig, bara på några timmar har det blivit så här mycket
Alexi hjälper till att kratta fast på fel ställe. Hon gräver i högen som blev när de borrade vatten brunnen, "stendamm". Bakom högen har jag nog krattat ihop över 30 skottkärror med kvistar och löv. Och jag som trodde att en kärra skulle räcka till hela baksidan.
Bakom den gröna korgen ska vi ha vår baddamm och ett vattenfall och lite annat kul. Bastun kommer att stå bredvid den lilla sjön, en liten bit i från trädet. Det blir en del att kratta och rensa upp. 40 m2 är klart så nu fattas bara 3000 m2. Och då är det bara på den här sidan av tomten. Efter det så ska resten av de 17000m2 fixas till. Men vi behöver ju inte göra allt på en gång. Rom byggdes ju inte på en dag direkt, även fast jag vill att min trädgård ska bli klar på en dag.
Jag fick lite hjälp av Ida och Kim men jag har aldrig hört någon klaga så mycket om att bo på "landet" som Kim. Han var hos min storebror i Stockholm under helgen så nu "stinker" det ännu mer att behöva hjälpa till ute. Lägenhet är toppen tycker han och när man bor i stan behöver man ju inte hjälpa till hemma.
Så här ser det ut bredvid vedhögen där jag har rensat upp lite.
Blivande majbrasan.
Vi avbröt vårat utejobb för Micke skadade pannan. En gren från en stor buske attackerade honom och det blev ett djupt jack och 3 stora bulor i pannan. Blodet forsade och smällen överröstade motorvägsljudet. Men vi får vara glada att det inte var vedklyvningsapparaten som skadade honom.

Inga kommentarer:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails